Milline on HR Agencys töötavate värbajate igapäevane elu? Kas pikaajaliselt värbajana töötanud inimese kogemus erineb suuresti algaja värbaja omast? Palusin kahel HR Agency värbajal iseloomustada oma igapäevatööd, et näidata, kui palju tööd tegelikkuses kardina taga käib.
Mis on personaliagentuuris töötava värbaja tööks?
Anna: Eelkõige otsida sobivaid kandidaate avatud töökohtadele. See hõlmab mitmeid aspekte ja tööandja poolt esitatud kriteeriumide analüüsimist. Alguses ei pruugi kõik tööandjad kohe selget nimekirja kandidaadile esitatavatest nõuetest anda, mistõttu tuleb veel selgitada välja ka tööandja reaalsed vajadused enne otsingu käima lükkamist.
Vestluste korraldamine on värbaja töö lahutamatu osa. Lisaks sellele peaks värbaja olema kaastundlik, sest tihti satub ette, et inimene ei vasta nõutud kriteeriumitele kuid on meeldiv ja sõbralik. Sellisel juhul püüan siiralt ja kõigest jõust leida talle mõne sobiva alternatiivi.
Värbaja tööde hulka kuulub ka töölepingute koostamine, dokumentatsiooni haldamine ja meie puhul, kuna pakume tööjõu renditeenust, töötajatel näpu pulsil hoidmine.
Milliseid tööülesandeid täidad seoses ühe otsinguga?
Anastassia: Ega see ei ole päris niisama otsimine ja leidmine. Kui inimene on meile kandideerinud, alustan sellega, et on vaja inimesega tutvuda läbi tema CV: selle lugemine, mõistmine ja analüüsimine.
Potentsiaalselt sobivatele kandidaatidele helistan. Mina juba tutvusin inimese CV-ga aga tema jaoks olen mina võõras. Temas on vaja tekitada huvi ning nö “müüa tööpositsioon maha” ja tekitada usaldus.
Kui need kaks punkti on tehtud, tuleb järgmine samm: valitud kandidaatidega KOHTUMINE! Kohtumisega on lihtne: kui ta tuleb kokkulepitud ajal õigesse kohta siis on kõik hästi. Kandidaatidega vestlemine on alati mõnus, eriti kui kandidaat ise on tööst huvitatud. Mul on alati üks piisk huumorit taskus, et kandidaat end mugavalt tundma panna.
Järgmiseks teen sügava analüüsi ja kirjutan kandidaatide vestlustest kokkuvõtted, mis edastatakse kasutajaettevõttele. Siis jään juba tagasiside ja täiendavate küsimuste ootele ning kui kõik on ka ettevõttele sobilik, lepin kokku alles kahe osapoole kohtumise.
Kogu protsessi käigus aitame kandidaatidel dokumendid korrektselt vormistada ning juhendame igas etapis vajaliku nõuga.
Millised on kõige positiivsemad emotsioonid tööl?
Anastassia: Tiim on minu jaoks teine pere ja ma ei väsi iga kord seda ütlemast. Tiim on hea, kui kõik inimesed on inimlikud, oskavad kuulata ja nendega võib rääkida kõigest. Eriti hästi mõjuvad oma inimesed mulle siis, kui mul on tuju kehv. Leiame viise, kuidas üksteist toetada ja teineteisele abiks olla. Ja ega see ei ole nii ainult kontoris. Me käime ka koos väljas – meil on palju aktiivseid tegevusi.
Anna: Esiteks, rääkides meie ettevõttest konkreetsemalt, on meil suurepärane ja toetav kollektiiv. On meeldiv teada, et juhul kui vestlus ei kulge nii, nagu planeerisin või kandidaat ei ilmu üldse, saan kolleegidelt tuge ja nõuandeid, mitte ei pea proovima sellega üksi hakkama saada. Jagame häid uudiseid, saavutusi ja emotsioone ning seda juhtub palju sagedamini!
Mis puutub aga värbaja positsiooni, siis on väga meeldiv, kui tööd saab mitte ainult kvalifitseeritud spetsialist, vaid ka suurepärane inimene. See on imeline tunne, kui inimene tänab sind siiralt tööle aitamise eest!
Millised situatsioonid värbaja töös on kõige raskemad?
Anastassia: Kõige raskem on kandidaadile ära öelda. Eriti olukordades, kus on mitu väga tugevat kandidaati ühele positsioonile ja nad kõik võiksid sobida.
Anna: Minu jaoks on kõige raskem saada potentsiaalsetelt kandidaatidelt alusetut karedust ja isegi ebaviisakust, kui nad kuulevad, et me oleme vahendajad nende ja tööandja vahel. Hei, ma tahan aidata sul tööd leida! Eriti raske on inimest pärast tema sõnu proovida ümber veenda.
Mille järgi hindad kandidaadi sobivust? Kuidas ettevõte saab kindel olla, et sinu soovitatud inimene just talle sobib?
Anastassia: Teeme koostööd meie endi väärtustega sarnanevate ettevõtetega. See tähendab, et otsime sarnaseid väärtusi ka oma kandidaatides. Mul on vaja nendega klikkida. Kui see side ei teki ja inimene on kinnine, siis muutub kandidaadi profileerimine keerulisemaks. Selleks, et kandidaat saaks endast avatult rääkida, on vaja talle juhtivaid küsimusi esitada. Inimestele ei meeldi ennast müüa aga neile meeldib enda hobidest ja vaba aja tegevustest rääkida ning nii saab ka kinnised inimesed lahti muukida.
Anna: Esimene asi, millele me tähelepanu pöörame, on muidugi CV. Selle teabe põhjal teeme otsuse, kas helistada või mitte potentsiaalsele kandidaadile. Kõne ajal saame täiendavalt kinnitada või ümber lükata need andmed ning seejärel otsustada, kas kandidaat kutsuda vestlusele. Vestlusel hindame mitte ainult võimaliku kandidaadi erialaseid oskusi, vaid ka tema käitumist, keeleoskusi, täpsust ja isegi välimust (mitte ilu, vaid korrektsust). Selle tulemusena kujuneb kokkuvõte, mida võrdleme me otsinguga.
Millsed isikuomadused on ühel heal värbajal?
Anastassia: Värbaja peaks olema rahulik ja tähelepanelik. Kandidaadid on erinevad, seega võib esineda olukordi, kus oled pigem nõustaja rollis. Paljudel inimestel on kirju eraelu ning põhjuseid, miks tööd otsitakse on palju. Mõnikord on tarvis osata küsida teistmoodi küsimusi, et kinnised kandidaadid lahti muukida. Teine kord on tarvis väga jutukaid kandidaate tagasi suunata intervjuu teemade poole. Alati tuleb jääda rõõmsameelseks ja viisakaks. Üks hea värbaja peab oskama ka teiste muresid empaatiliselt mõistma kuid väga oluline on neid mitte endasse omaks võtta.
Anna: Kaastundlik, äärmiselt stressitaluv, korrektne, viisakas, hea huumorimeelega, kannatlik ja sihikindel. Samuti on oluline objektiivsus.
Kas sinu töö on pigem rutiinne või vaheldusrikas? Milliseid tööülesandeid täidad, mis võivad lugejatele üllatusena tulla?
Anastassia: Minu töö on põnev, sest iga päev on erinev. Nagu minu otsene ülemus ütleb: “Päevad ei ole vennad!” Iga kandidaat ja telefonikõne on mingis mõttes erinev.
Üllatusena võib tulla see, et olen päris mitmete töötajatega loonud nii head suhted, et nad tahavad niisama kursis olla ka minu tegemistega ja hoiavad mind meeles, kui neil on toredaid lugusid rääkida. Nad lisavad mind sotsiaalmeedias sõbraks ja on näha, et nad on tänulikud, et ma leidsin neile hea töö.
Anna: Kindlasti vaheldusrikas. Näiteks, värbaja võib mõnikord või isegi sageli esineda psühholoogi rollis. Iga inimene on ainulaadne ja paljud neist ei otsi mitte ainult tööd (mõnikord üsna pikka aega erinevatel põhjustel), vaid otsivad empaatiat. Mõned võivad olla nii ebakindlad ja otsustusvõimetud, et sa otsid ja mõtled välja igasuguseid argumente, et inimene tööle asuks.